Renovatie en herinrichting van de foyers van de Grote Zaal in TivoliVredenburg
De renovatie en herinrichting van de oude foyers rond de oorspronkelijke zaal van Muziekcentrum Vredenburg vormde een unieke uitdaging. De opdracht van TivoliVredenburg was helder: versterk de connectie met de historische binnenstad en het Vredenburgplein, verbeter de relatie tussen binnen en buiten. Het resultaat is een uitnodigende omgeving die de historische waarde van het gebouw respecteert en tegelijkertijd een warme eigentijdse uitstraling heeft.
Herstel van Oorspronkelijke Kwaliteit
Bij aanvang van de werkzaamheden troffen we een sterk verrommelde omgeving aan. De karakteristieke parketvloer was verdwenen, het plafond was vervangen door witte tegels met harde PL-verlichting. Dit vroeg om een grondige aanpak om de oorspronkelijke kwaliteit van de foyers te herstellen en te combineren met eigentijdse elementen.
Een belangrijke ingreep is de sloop van een van de acht trappen, waardoor ruimte ontstond voor een nieuwe entree aan het Vredenburgplein. Hier is een ruime bar met baliefunctie toegevoegd. Dit verbetert niet alleen de toegankelijkheid, het maakt ook de architectuur van Herman Hertzberger beter zichtbaar. De oorspronkelijke zichtlijnen en ruimtelijke beleving worden versterkt.
Moderne Verlichting en Hedendaagse Toevoegingen
Veel aandacht is besteed aan de verlichting. De foyers zijn voorzien van moderne LED-verlichting die zich aanpast aan het moment van de dag. Overdag is het licht feller en helderder, terwijl ’s avonds een warmere, gedimde sfeer ontstaat. Dit draagt bij aan de concertbeleving en de algehele ambiance van het muziekcentrum.
Sommige ingrepen sluiten aan op de architectuur van Hertzberger, waar andere duidelijk afleesbaar zijn als nieuwe laag in het interieur. De nieuwe laag voegt comfort, kleur en tactiliteit toe.
Integratie van Comfort en Functionaliteit
De renovatie en herinrichting van de foyers is een bijzonder project, waarin we de balans tussen het erfgoed van Hertzberger en de hedendaagse eisen zorgvuldig bewaken. Zijn iconische ontwerp, dat openheid en transparantie benadrukt, vormt het uitgangspunt van onze benadering. Ons doel was niet alleen om de esthetische en functionele waarden van het gebouw te herstellen, maar ook om deze op een eigentijdse manier te versterken.
In nauwe samenwerking met AHH, het bureau van Herman Hertzberger, zijn moderne installaties en verlichting toegevoegd. De plafonds zijn vervangen en voorzien van verlichting die zowel functioneel als esthetisch bijdraagt aan de beleving van de foyers. Vijf nieuwe horeca-bars zijn ingepast binnen de oorspronkelijke structuur.
Verbinding met de Stad
Het nieuwe straatmeubilair sluit aan bij de architectonische intenties van Hertzberger en maakt de foyer tot een verlengstuk van de publieke ruimte. Hierdoor wordt de verbinding met de stad verder versterkt. De herinrichting richt zich vooral op het herstellen van zichtlijnen en het creëren van doorzichten, een essentieel kenmerk van Hertzberger zijn werk. Zo is ook de verloren verbinding tussen de Grote Zaal en de foyers hersteld. De nieuwe vensters in de zaalwand zijn een eigentijdse interpretatie van de oorspronkelijke taatsdeuren, waardoor visueel contact met het podium in de zaal weer mogelijk wordt gemaakt.
Textielwand
Na een grootschalige renovatie hebben de foyers van de Grote Zaal in TivoliVredenburg een nieuw en uitnodigend karakter gekregen. Een van de meest in het oog springende elementen is de monumentale textielwand, ontwikkeld en ontworpen in samenwerking met textielontwerper Mae Engelgeer.
Het kleurrijke kunstwerk van ruim 600 m² strekt zich uit over twee verdiepingen en vormt een essentieel onderdeel van de nieuwe interieurlaag. De wand voegt warmte en tactiliteit toe, verbetert de oriëntatie in de foyers en markeert de overgang naar de rest van het muziekpaleis.
Geïnspireerd door de architectuur van Herman Hertzberger en de kunstwerken die sinds 1979 de foyers een herkenbare identiteit geven, is een hedendaags gesamtkunstwerk ontstaan waarin architectuur, kunst en textiel samensmelten. Samen met de nieuwe transparante puien aan het Vredenburgplein maken de foyers nu een open, lichte en eigentijdse indruk, die bezoekers op een bijzondere manier verwelkomt.
Een Vernieuwd Muziekcentrum met Respect voor het Verleden
De renovatie van de foyers van Muziekcentrum Vredenburg resulteert in een toekomstbestendige, gastvrije ruimte. Het is een eerbetoon aan de oorspronkelijke visie van Herman Hertzberger en tegelijkertijd een uitnodiging aan de bezoeker om het gebouw op een nieuwe manier te ervaren.
opdrachtgever
TivoliVredenburg
locatie
Vredenburgkade 11, Utrecht
uitvoering renovatie en herinrichting foyers
Opdracht medio 2021
Opening begin 2025
Textielwand medio 2025 ( 600 m2 )
oppervlakte
ca. 2000 m2
ontwerp team
deMunnik-deJong-Steinhauser architectencollectief
advies installaties
projectmanagement
bouwkundge aannemer - interieur
interieurbouwer / meubelmaker
E-installaties
W-installaties
Ontwerpteam textielwand
deMunnik-deJong-Steinhauser architectencollectief
Mea Engelgeer ( textielontwerper )
Spektor Licht ( lichtontwerp )
Herman Hertzberger ( sparringpartner en klankbord )
Fabelis ( bouwmanagement )
Uitvoering Textielwand
TextielLAB / Textielmuseum Tilburg (weven)
Oostendorp stoffering (stoffeerder)
Hillfloor Group ( getufte wandtapijten )
CC-Tapis ( geknoopte wandtapijten )
garenproducenten Carl Weiske en Luxilon
Fotografie ©
deMunnik-deJong-Steinhauser architectencollectief
't Sticht
Johan van der Keuken
Herman Hertzberger
alle foto's copyright ©
fotograaf interieur foto's: Roos Aldershoff ©
fotograaf exterieur: Maarten Mooijman ©
overig beeldmateriaal: deMunnik-deJong-Steinhauser architectencollectief ©

bouwfoto's






















































opening









historische foto's






















Maquette textielwand










Maquette's










schetsen









Maquette's tafeltjes








