Etcetera

Reclamebureau Etcetera zocht een partij die hun no-nonsense identiteit ruimtelijk wist te vertalen. De vraag was een nieuw ontvangstgebied en een nieuwe verbinding tussen de op verschillende verdiepingen gelegen werkvloeren. Een ‘wow-effect’, zonder decadente uitbundigheid; de ontvangstruimte moest bovenal toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn. Tegelijkertijd wilden ze een nieuwe ruimte om te overleggen, te werken, te ontmoeten en gezamenlijk te lunchen.

Uitgangspunt voor het ontwerp, naast de wensen van de opdrachtgever, was het industriële karakter van het pand, een oude rijwielenfabriek in Amsterdam. Na een grondige analyse is gekozen voor een stevige bouwkundige ingreep. Een nieuwe ovale vide met een stalen trap verbindt de ontvangstruimte met de boven gelegen lunchroom en ontmoetingsgebied met vergaderruimtes. Het middelpunt van de ontvangstruimte is de rechte steektrap van onbehandeld staal.

De trap is geconstrueerd uit een frame van vier stalen balken. De balustrades van de trap zijn uitgevoerd in 8 mm dikke geperforeerde staalplaten die ook een constructieve functie hebben. Ondanks het zware materiaal, is de trap zo licht mogelijk ontworpen. Door de perforatie heeft de trap een transparant voorkomen.

De buitenwanden van het casco zijn rondom voorzien van een doorlopende lambrisering opgebouwd uit multiplex, waarin verschillende functies zijn opgenomen zoals kasten, postvakjes, tijdschriften, vensterbanken, zitplekken en beeldschermen. Hierin komen details terug van hetzelfde onbehandelde staal, waaronder haakjes en greepjes. Het materiaal komt ook terug in de speciaal ontworpen meubels, zoals de onderstellen voor tafels en lichtarmaturen.

Boven is aan het einde van de industriële ruimte met het getoogde plafond de boardroom gerealiseerd. De locatie van de boardroom is bewust zo gekozen dat bezoekers en klanten over de nieuwe trap lopen en een kijkje krijgen op de werkvloer en zien hoe de reclamecampagnes tot stand komen. De boardroom is voorzien van een stoere 3-dimensionale houten pui opgebouwd uit hetzelfde multiplex. De pui is tevens een meubel waarin diverse functionaliteiten zijn ondergebracht.

Het ontvangstgebied met de vide is het nieuwe hart van het bedrijf geworden waar nieuwe commercials worden getoond en waar medewerkers en klanten elkaar treffen en presentaties worden gegeven. De trap vormt een fysieke en visuele verbinding met de boven gelegen werkvloer. De indeling is overzichtelijk en helder, met de trap als sociaal en ruimtelijk middelpunt.

 

download hier projectinformatie

ontwerp

architectencollectief deMunnik-deJong-Steinhauser

uitvoering

Fiction Factory Amsterdam

oppervlak

c.a. 580 m2

oplevering

december 2015

fotografie ©

Yvonne Witte

deMunnik-deJong architecten